توقیف اموال

توقیف اموال و مراحل آن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در سر موردی با شخصی یه موسسه‌ ایی به اختلافی، برخورد کرده‌ اید و در دادگاه برای خود حق طلبی می‌ کنید در این مقاله در مورد، توقیف اموال و مراحلی که در آن باید طی کنید برای شما شرح خواهیم داد.

محکوم علیه به چه معنایی است؟

محکوم علیه کسی است که رای دادگاه بر علیه او صادر شده (دادباخته) هم می‌گویند و توقیف اموال، محکوم علیه به معنی مصادره اموال کسی که دادگاه به ضرر او رای صادر کرده است. قانون اجرای احکام مدنی قانون های مربوط به توقیف اموال بر مبنای اینکه از نوع، قابل انتقال(منقول) یا غیر قابل انتقال(غیر منقول) قرار داده است.

اموال منقول و غیر منقول

تعریف این اموال عبارت اند است از:

اموال منقول:

به دارایی‌ هایی گفته می‌ شود که میتواند از محلی به محل دیگر، منتقل شود به شرط اینکه به خود مال خدشه‌ ایی وارد نشود.

اموال غیر منقول:

به اموالی گفته می‌ شود که قابلیت، انتقال به شرایطی در سطر بالا گفته شد را ندارد.توقیف اموال

مراحل توقیف اموال

بعد از صادر شدن حکم‌ های حقوقی توقیف اموال زمانی قابل اجرا شدن است که که حکم قطعی شده، مگر در مواقع به خصوص مانند ورشکستگی یا مصادره عدوانی که این موضوع، قبل از قاطعیت پیدا کردن حکم آن را اجرا و در مواردی حکم به صورت موقتی نیز صادر شود.

در چنین حالتی شاکی باید درخواست صادر شدن اجراییه را خود یا توسط وکیل خود به دادگاه اعلام و ابلاغ آن به محکوم شده و بعد 10 روز، از ابلاغیه اجرا و در صورت اجرا نشدن مفاد و یا آماده شدن مقدمه های آن خود شاکی، میتواند اموال را به دادورز اجرا معرفی و در صورت عدم موجودی دارایی به جزای نقدای محکوم کند.

بعد صدور قطعی رای حتمی برای اجرای حکم شاکی باید، در خواست خود را به دادگاه ارائه داده تا حکم اجرا شود. بعد صادر شدن اجراییه ممکن خود محکوم شده پیش قدم و اموال را به محکوم‌ له تحویل دهد. اما اگر این اتفاق رخ نداد با اعلام آن دادگاه اموال را توقیف خواهد کرد.

طبق قانون اجرای احکام بعد شناسایی اموال این اموال لیست شده و اموال در همان، موقعیتی که هستند می مانند یا اگر نه در صورت نیاز این اموال جا‌‌به‌جا می‌شوند که، حفاظت آن به مسئولی با توافق هر دوطرف یا فردی که توسط دادورز معرفی سپرده می‌شود.

داور در مرحله اول لیست دارایی رو یاداشت برداری و به امضا می‌رساند و اگر، شخص سومی در میان باشد نام آن را قید می‌ کند.

محکوم کننده می‌ تواند اموال موجود محکوم شده را فروخته تا مطالبه خود را دریافت کند و باید، تمام اموال موجود در محل مسکونی متعلق به خود فرد شده باشد مانند مبل، یخچال، تلویزیون و … . ولی اگر مالی در محل متعلق به محکوم شده نباشد مانند امانتی، آن دارایی قابلیت توقیفی ندارد و توسط مامورین صورت جلسه شده و به امضا حاضرین می‌ رسد.توقیف اموال

توقیف اموال غیر منقول در چهار صورت قابل تعریف است:

اموال غیر منقول به ثبت رسیده، اموال به ثبت نرسیده، عایده‌های غیر منقول و بازرسی این اموال قابل بررسی است.

اموال منقول ثبتی بعد از توقیف باید به اداره ثبتی محلی که این اموال، آنجا مورد ثبت است اطلاع داده و وقتی که توقیف مال به اسم محکوم شده باشد باید، دستور توقیف آن در دفتر املاک ثبت شود و به نظر  مسئولین، اجرای احکام برسد که این مال به نام محکوم شده است.

دارایی غیر غیر قابل انتقال که به ثبت نرسیده که ممکن است در یک سری شهرهای خاص، ایران مالک آن را به ثبت نرسانده زمانی میتوان مصادره نمود که آن اموال در تصرف فیزیکی فرد بوده باشد.

در عواید غیر منقول اگر مقادیر آن به حدی باشد که برای پرداخت حکم کافی به نظر برسد عواید آن، را توقیف تا مبلغ محکوم شده پرداخت شود. این کار زمانی صورت میگیرد که محکوم شده به آن راضی باشد.

این نکته را برای شما شرح دهم که بررسی اموال غیر منقول بر طبق همان قوانین، بررسی اموال منقول انجام شدنی است.

در توقیف این اموال محکوم کننده میتواند در خواست توقیف لیست درخواستی توقیف دارایی، را داده تا توقیف انجام شود و در صورت اجرای این حکم مال توقیف و این امر را به، ثبت اسناد و املاک محل اعلام و در دفتر املاک ثبت می شود.توقیف اموال

وقتی ملک ثبت شده باشد به مفهوم توقیف منفعت آن نخواهد بود.

در این احکام قرار بر اجرای عدالت است در این قوانین قرار بر این نیست با توقیف کامل، مال و اموال معیشت محکوم شده را به سختی قرار دهیم پس در اجرای این، حکم‌ها یکسری اموال هم قابل توقیف نخواهد بود.

اموالی که قابل توقیف نیستند:

مسکن مورد نیاز محکوم شده و خانواده او، وسیله نقیله که توسط آن رفت و آمد می کنند، غذای مورد نیاز برای خانواده، کتاب‌ ها و ابزارهای تحقیقاتی برای دانشجو، ابزارهای کشاورزی برای کشاورزان و سایر وسیله‌ هایی که برای معیشت محکوم شده و خانواده‌ او باشد.

دوستان عزیز خیلی ممنون تا انتهای مقاله همراه ما بودین لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت ها باما به اشتراک بگذارید.

ما را در اینجا دنبال کنید.

منبع: صفحات وب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی