ثبت شرکت در چین

ثبت شرکت در چین

هر سرمایه گذاری که قصد تاسیس شرکت یا راه اندازی کسب و کاری را دارد، میبایست بر اساس قوانین و مقررات ثبت شرکت، اقدام نماید. سرمایه گذاری در چین در چند سال اخیر به دلیل وجود زیر ساخت‌های بسیار قدرتمند و هدف دار، متقاضیان زیادی پیدا کرده است. در این مقاله طی مصاحبه‌ای با دکتر آرش ایزدی سعی کردیم به سوالات پرتکرار شما درباره ثبت شرکت در چین پاسخ دهیم.

ثبت شرکت چیست؟

زمانی که دو یا چند شخصیت حقیقی یا حقوقی به منظور راه اندازی کسب و کاری (تجارتی) با یکدیگر اجماع میکنند، در واقع، یک شرکت را تشکیل میدهند. همچنین در شرکت‌ها، کسب سود پس از کسر تمام هزینه‌ها از درآمد صورت میگیرد. به عبارت دیگر، شرکت به قراردادی تجاری گفته میشود که در چارچوب قانون، بین شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی منعقد میگردد.

ثبت شرکت مانند هر امور ثبتی دیگری، به انجام مراحل اداری و ارائه مدارک نیازمند است. همچنین، سرمایه گذاران جهت ثبت هر نوع شرکتی، میبایست از قوانین و مقررات اداره ثبت شرکت‌ها پیروی نموده تا شرکتشان بصورت رسمی به ثبت برسد. حتی پس از ثبت شرکت، جهت به رسمیت شناخته شدن اسناد، مدارک، برنامه‌ها و قراردادهای آن، همگی باید در چارچوب قوانین و مقررات تنظیم و تهیه شوند.

ثبت شرکت در چین

متقاضی (مراحل ثبت شرکت در چین میتواند با یک نفر آغاز شود) یا متقاضیان ثبت شرکت در چین باید اوراق هویتی (به طور مثال پاسپورت) خود را به زبان چینی ترجمه کرده و و به تایید سفارت چین در تهران برسانند، همچنین باید یک وکالتنامه برای وکیلی که میخواهد شرکت را ثبت کند تنظیم شود.

یکی دیگر از ملزومات ثبت شرکت در چین ثبت یک دفتر یا محل حقیقی در این کشور است. البته شرکت میتواند به صورت مجازی نیز ثبت شود اما در طولانی مدت بهتر است یک محل حقیقی برای شرکت وجود داشته باشد. یعنی به طور کلی نیازی به وجود یک دفتر یا محل فیزیکی و حقیقی نیست مگر اینکه فرد یا افراد متقاضی قصد داشته باشند از طریق ثبت شرکت ویزا، اقامت یا پروانه کار بگیرند.

بعد از ثبت شرکت آیا برای فعالیت‌های شرکت نیاز به گرفتن مجوز به صورت جداگانه داریم؟

به صورت عمومی شرکت‌ها برای فعالیت‌های خود نیازی به مجوز ندارند اما فعالیت در زمینه برخی صنایع نیاز به گرفتن مجوز دارد؛ به طور مثال فعالیت‌های مربوط به صنایع شیمیایی، فعالیت‌های مربوط به صنایع دارو و داروسازی

اما به طور مثال اغلب شرکت‌های بازرگانی نیازی به گرفتن مجوز جداگانه برای فعالیت‌های خود ندارند مگر شرکت‌هایی که بخواند در زمینه صادرات و واردات فعالیت کنند.

شرکت‌هایی که میخواهند در زمینه صادرات و واردات فعالیت کنند نیاز به گرفتن یک لایسنس صادرات و واردات دارند که مشابه کارت بازرگانی در ایران است و لازم است برای گرفتن آن به صورت جداگانه اقدام کنند.

ثبت شرکت در چین

 

هزینه ثبت شرکت در چین چقدر است؟

وابسته به منطقه، شهر یا استانی که برای ثبت شرکت در آن اقدام میکنیم قوانین و مقررات متفاوتی وجود دارد؛ مثلا ثبت شرکت در مناطق آزاد کشور چین شرایط و قوانین متفاوتی نسبت به سایر مناطق دارد.

اما به طور حدودی از 40 تا 50 هزار یوآن تا 60 تا 70 هزار یوآن متغیر است. (سال 2023)

یک نکته مهم در مورد ثبت شرکت در کشور چین این است که کسانی که قصد دارند پروانه کار بگیرند و فعالیت اقتصادی انجام دهند باید اطمینان دولت را مبنی بر اینکه شرکت ثبت شده به صورت حقیقی فعالیت میکند و سوری نیست جلب کنند. بنابراین باید دو مورد را در نظر داشته باشند:

1- استخدام کارمند محلی (چینی)

2- میزان مالیاتی که به صورت سالانه به دولت پرداخت میکنند: هرچقدر میزان مالیات پرداختی به دولت در سال بیشتر باشد؛ امکان بروز مشکل برای تمدید پروانه کار کمتر است و دولت چین از حضور و فعالیت شرکت در این کشور استقبال میکند.

آیا محدودیتی برای ثبت شرکت در چین وجود دارد؟

لازمه ثبت شرکت در چین، داشتن یک حساب بانکی در این کشور است. شرایط باز کردن این حساب بانکی با توجه به شهر و استان انتخابی متفاوت است اما با توجه به شرایط و مسائل مربوط به تحریم باید مراجعه به بانک‌هایی صورت گیرد که محلی هستند (بانک‌های بزرگی محسوب نمیشوند) زیرا هر بانکی حساب ارزی برای شهروندان ایرانی باز نمیکند و بعضی بانک‌ها حساب یوآنی باز میکنند.

باز کردن حساب در بانک به منظور پرداخت مالیات سالانه به دولت صورت میگیرد.

آیا برای شروع بیزنس در کشور چین نیاز و الزامی برای آموختن و دانستن زبان چینی وجود دارد؟

برای فعالیت در چین بهتر است که زبان چینی بلد باشیم اما الزامی برای آن وجود ندارد زیرا تمامی صاحبان کسب و کار به زبان انگلیسی مسلط هستند یا افرادی را به عنوان مترجم در کنار خود دارند.

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی دکتر ایزدی آماده ارائه مشاوره و خدمات در زمینه ثبت شرکت در چین از ابتدا تا انتها پروسه ثبت و حتی بعد از ثبت شرکت در این کشور میباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی